Het traject bij Stress en Burnout

Heb je een Burn-out of loop je bijna tegen een burn-out aan? 

Heb je last van stress en heb je moeite om er mee om te gaan? 

Zit de stress in je lichaam waardoor je allerlei klachten en kwaaltjes ervaart?

Loop je steeds tegen dezelfde problemen aan in je leven, professioneel of privé?

Heb je meer inzicht nodig over hoe het stress mechanisme werkt?

Vooral, wat kan ik allemaal doen?

Hoe laad ik mijn energie level weer op en wat kan ik doen om het niet opnieuw zover te laten komen?

Hoe pak ik dit op een duurzame manier aan?

Je staat er niet alleen voor, jij zal in actie dienen te komen en wij kunnen je daarbij professioneel begeleiden. 

Welke begeleiding we kunnen geven zowel als coach en als kinesitherapeut?

Iedereen heeft zijn eigen verhaal, iedereen heeft zijn eigen persoonlijkheid. Er is dus geen standaard aanpak. We gaan samen aan de slag en kijken wat voor jouw werkt, wat bij jouw past.

Algemeen zijn er  3 sporen die we bewandelen bij SB. Afhankelijk van de noden kunnen we heel wat aanbieden zowel als kinesitherapeut en als coach. 

Spoor 1 :  STAAT van ZIJN

Dit is de toestand waarin iemand zich bevindt op een bepaald moment. Hoe is je welbevinden op fysiek, emotioneel, mentaal en relationeel vlak?

Hoe is het met je stress niveau en je energiepeil?

In deze fase heb je nood aan rust, hoe lang deze fase duurt hangt af van hoelang je over je grenzen bent gegaan? Hier ga ik vooral als kinesitherapeut aan de slag met relaxatie therapie.

We leggen uit hoe het stressmechanisme werkt en wat stress in het lichaam doet. Hier zullen heel wat lichamelijke klachten duidelijk worden.

Wat kunnen we doen als kiné:

Ademhalingsoefeningen

Hartcoherentie

Relaxatie technieken (Jacobsen, voetreflex, craniosacraaltherapie, …)

Behandelen van fysieke klachten zoals:

  • Hoofdpijn
  • Kaak dysfuncties 
  • Nek en rugpijn
  • Hyperventilatie, duizeligheid, ijl gevoel, tintelingen, …
  • Maag darm klachten
  • Pijn op de borst 
  • Spanning rond het middenrif
  • Overactieve blaas door een gespannen bekkenbodem

Wat kunnen we doen als coach:

Energiedagboek, wat geeft je energie, waar zit je energielek.

Ontladen, verlagen van het spanningsniveau  (zowel fysiek, emotioneel, mentaal, sociaal)

Opladen van het energieniveau (slaap, voeding, relaxatie, bewegen en fun)

VEERKRACHT, DRAAGKRACHT verhogen.

Spoor 2: MANIER van ZIJN

Hiermee bedoelen we je persoonlijkheid, je patronen, je gewoonten, je waarden,  je overtuigingen, je identiteit, …

Deze kunnen zeer bepalend zijn over hoeveel stress we ervaren. Door aan deze elementen te werken, inzichten te verwerven, bepaalde zaken te veranderen, kunnen we op een duurzame manier je stress en energieniveau aanpakken. 

Dit is essentieel om het risico op herval te minimaliseren.

Wat kunnen we doen als coach:

Werken rond:

Drivers

Kwaliteiten

Polariteiten

Gedrag transformeren (gewoonte veranderingen)

Valkuilen ontdekken

Grenzen stellen

Wat kunnen we doen als kiné:

Hier werken we verder aan je lichamelijke klachten indien deze nog aanwezig zouden zijn. Verder gaan we kijken naar welke bewegingsactiviteit bij jouw persoonlijkheid en jouw fysieke lichaam past. Het toevoegen van een gedoseerde bewegingsactiviteit in je dagelijkse leven is essentieel om herval te minimaliseren.

We gaan eventuele spier onevenwichten wegwerken. We versterken je basis en maken los wat nog gespannen zit. Je krijgt van ons een thuisprogramma op maat volgens jouw niveau zodat je ook thuis verder aan de slag kunt.

Spoor 3: Omgevingsfactoren

Hier gaan we kijken naar hoe jij met jouw persoonlijkheid in de wereld staat en welke factoren ons beïnvloeden. Ook je omgeving kan je veel stress en energieverlies bezorgen.In welke mate heb je invloed op je omgeving? Er zijn zichtbare en onzichtbare factoren die ons beïnvloeden In welke situatie heb je impact en in welke situatie kan je niet veel doen noch veranderen en dus beter leren accepteren en je attitude veranderen ten opzichte van deze situatie.

Wat kunnen we doen als coach:

Cirkels van invloed (de situatie aanpakken of je attitude veranderen)

Wat is mijn missie, mijn visie op persoonlijk en professioneel vlak?

Hoe wil ik daar zijn?

Time management, stel je prioriteiten.

Digitale detox!

Verbindende communicatie

Wat kunnen we doen als kiné:

Hier gaan we na of je de oefeningen die je aangeleerd kreeg in de loop van het traject volledig zelf beheerst. Zo kan je ze gaan toepassen indien het nodig is.

Oefeningen zoals ademhaling, relaxatie, spierontspanningsoefeningen, verbinding maken met je lichaam, stretching, spierversterkende oefeningen, stabilisatie oefeningen, evenwichtsoefeningen, lichamelijk bewustzijn oefeningen, …

Hier bekijken we ook of je lichaam klaar is om te starten met return to sport!